Dyzelinių variklių dalys ir ne tik
Rudolfas Dieselis, kaip galima spėti iš pavardės, – tai dyzelinio variklio kūrėjas. Oficialūs išradimo metai laikomi 1897 m., tačiau ši idėja ir darbai eksperimentuojant truko ne vienerius metus. Šis sudėtingo veikimo principu paremtas prietaisas padeda automobiliams, lėktuvams ir laivams judėti erdvėje. Dabartinis dyzelinis variklis tobulėjo nuo pirmųjų hidraulinių (vandens ratų) iki šių dienų mūsų automobiliuose naudojamų įrenginių. Koks jo veikimo principas? Kokios yra dyzelinių variklių dalys? Kaip keliautume didelius atstumus šiandien, jei vidaus degimo variklis nebūtų išrastas?
Dyzlenis variklis, kaip buvo minėta anksčiau, yra sudėtingo veikimo principu paremtas prietaisas, kurio stūmoklis judėdamas cilindru aukštyn suspaudžia orą degimo kameroje. Oras šioje kameroje (dėl staigaus suspaudimo) įkaista net iki 700 – 900 °C. Tuomet į cilindrą įpurškiamas dyzelinas (laivuose – mazutas). Būtent dėl susidariusio aukštų slėgio ir temperatūros į cilindrą įpurkštas kuras labai greit užsidega. Užsidegęs kuro ir oro mišinys padidina slėgį taip priversdamas stūmoklį judėti žemyn ir perduoti darbą alkūniniam velenui. Visa tai skamba sudėtingai ir ilgai, bet veikiant dyzeliniam varikliui visas šis procesas vyksta labai greitai.
Dyzelinis variklis visuomenei buvo pristatytas 1897 m. vasario 17 d. Nors po šio prietaiso pristatymo jis nesustojo tobulėti ir kiti išradėjai mėgino jį tobulinti, manoma, kad Dieselio kompresinis degimo variklis yra žymiai efektyvesnis nei N. A. Otto benzininis variklis, kurio prototipas atsirado vėliau.
Šiuolaikiniuose dyzelinu varomuose varikliuose svarbų vaidmenį vaidina turbinos, padidinančios oro kiekį, paduodamą į variklio cilindrus. Taip yra išgaunamas didesnis galingumas. Efektyviam dyzelinio variklio darbui didelę įtaką padarė pastaraisiais metais ištobulinti kompiuteriniai variklio ir kuro sistemos valdymo blokai. Naujos kartos dyzeliniuose varikliuose yra montuojama taip vadinama „common rail“ kuro sistema. Ši kuro sistema leidžia žymiai sumažinti kuro sąnaudas ir dūmingumą, bei padidinti momentinį sukimo momentą.
Šiuolaikiniai dyzeliniai varikliai niekuo nenusileidžia, o daugumoje parametrų grupių, netgi lenkia benzinu varomus agregatus.
Tačiau iš esmės dyzelinis variklis nepasikeitė. Jo sudedamosios dalys išliko tos pačios. Pagrindinės dyzelinių variklių dalys yra šios:
- stūmoklis;
- švaistiklis;
- alkūninis velenas;
- įsiurbimo vožtuvas;
- pakaitinimo žvakė;
- cilindras;
- išmetimo vožtuvas;
Visos šios dyzelinio variklio dalys, jo veikimo principas šiandien mums padeda iš taško A į tašką B nukeliauti greičiau, nei būtume keliavę, jei šis prietaisas nebūtų išrastas. Ko gero dar ir dabar vadeliotume arklį ir į kitą miestą važiuotume vežimu. Ką jau kalbėti apie tolimesnę kelionę, kuri užtruktų ne vieną savaitę. Smagu, kad vedini smalsumo, troškimo tobulėti, žmonės kuria ir lengvina visuomenės gyvenimą savo išradimais. Ką gali žinoti, gal ir Jūsų sukurtas inovatyvus prietaisas sukurs gerovę daugeliui pasaulio gyventojų ir padės jiems palengvinti savo kasdienę rutiną.