Krovinių ekspedijavimas, taikant multimodalinį krovinių vežimo būdą

Administratorius/ 19 gruodžio, 2013/ Transporto logistika

Krovinių gabenimas – tai procesas, apimantis jų pervežimą iš vieno geografinio taško į kitą. Krovinių ekspedijavimas yra tarpininkavimas pervežant krovinius, kurį atlieka ekspedicinė įmonė. Pervežimo procesui taip pat priskiriamas transporto priemonės būklės įvertinimas, optimalaus maršruto parinkimas, kad būtų kuo mažiau prastovų. Multimodalinis vežimas išsiskiria tuo, kad krovinys vežamas panaudojant kelias transporto rūšis. Šiems krovinių vežimams naudojamos geležinkelio, jūrų ir oro transporto priemonės. Multimodalinis krovinių ekspedijavimas atliekamas naudojant skirtingą dokumentaciją kiekvienai vežimo metu naudojamai transporto rūšiai. Vežimus koordinuoja ir kontroliuoja ekspeditorius – multimodalinių vežimų operatorius. Ekspeditorius yra ekspedicinės įmonės darbuotojas, kuris sudarė sutartį, su krovinio siuntėju ir įsipareigojo siuntėjo lėšomis, jo ar savo vardu, išsiųsti siuntėjui priklausantį krovinį, vykdyti kitus su juo susijusius veiksmus, įforminti vežimo dokumentus.

Tarp ekspeditoriaus ir krovinio savininko pasirašyta sutartis dėl krovinio transportavimo iš sutartos išsiuntimo vietos iki pristatymo vietos įforminama kaip multimodalinio vežimo dokumentas, kuris lydi krovinį viso vežimo metu. Ekspeditorius prisiima visą atsakomybę prieš krovinio savininką per visą krovinio gabenimo laiką.

Pagal naudojamas technines priemones išskiriamos tokios multimodalinių vežimų geležinkelių – autokelių transporte sistemos:

  • „Piggybac“ – puspriekabių, keičiamų kėbulų ir pakrautų autotraukinių vežimų organizavimas geležinkelio platformomis. Dar kitaip vadinama “rolling higway” – riedantis kelias;
  • Puspriekabės ant geležinkelio vežimėlių – tai krovinių vežimas specialiomis puspriekabėmis, pakrautomis ant geležinkelio vežimėlių, kurie prikabinami prie maršrutinių traukinių;
  • Two way Trailer (TWT) – krovinių vežimų organizavimas specialiais autotraukiniais, galinčiais važiuoti savarankiškai tiek autokeliu, tiek geležinkeliu;
  • Konteinerinė sistema – krovinių vežimas didelio tonažo konteineriais.

Jūrų transportu vežimai atliekami:

  • „Ro – ro“ – naudojant horizontalų pakrovimą ir iškrovimą;
  • „Lo – lo“ – naudojant vertikalų pakrovimą ir iškrovimą.

Gabenant krovinį svarbiausiu transporto rūšies parinkimo kriterijumi yra laikomos transportavimo išlaidos. Dar būtina įvertinti transportavimo greitį, krovinio saugumo užtikrinimą, transporto rūšies galimybes pervežti konkrečius krovinius ir pasiekti reikiamą vietovę. Kartais prireikia keleto transporto rūšių, kad patenkinti visus keliamus reikalavimus. Tokiu atveju sudaromos kelių transporto rūšių sistemos, kuriomis naudotis patogiau negu užsakinėti atskirų rūšių transportą.

Nors Lietuvoje multimodaliniai pervežimai dar gana naujas dalykas, tačiau jau yra nemažai įmonių gana sėkmingai konkuruojančių net su užsienio firmomis.

Share this Post